6 причин, чому читання вголос дивовижно впливає на дітей: дослідження

У перший тиждень березня в усьому світі відзначають День читання вголос. Наукові дослідження доводять - простий ритуал читання казки на ніч дасть дитині змогу стати значно розумнішою, добрішою та кмітливішою.
За статистикою, батьки дітей старшого віку читають їм значно менше, або й узагалі перестають це робити в початковій школі, адже дитина вже вміє читати сама.
Але насправді рівень читання очима в дитини часто відстає від рівня розуміння тексту на слух. Самостійно часто дитина готова читати тільки прості історії, а в дорослому виконанні розуміє і «Хоббіта», і «Таємничий сад».
Чому ж все-таки варто продовжувати робити те, що робили люди до епохи Цукерберга, в епоху Гутенберга - читати вголос?

1. Когнітивні здібності
Діти, яким читають, чують складнішу лексику порівняно з побутовими виразами «їж кашу та одягни шапку».
За даними недавнього дослідження Університету штату Огайо, вже в п'ятирічному віці розрив у кількості слів, якими володіють діти з родин, які читають і які не читають, становить сотні тисяч. При цьому порівнюють дітей, яким не читали зовсім, і дітей, яким читали по п'ять книжок на день.
Учені доводять, що кількість слів у дитячому лексиконі потужно корелює з рівнем інтелекту. Чим далі, тим більший розрив, адже ті сотні тисяч слів, які старанно постачали дитині, впливають на академічну успішність. А в початковій школі вона полягає якраз в умінні прочитати та розібратися в прочитаному. Навички аудіювання, письма та розмовної мови, фонематичного слуху і рівень розуміння того, що розповідає вчитель, - все це залежить від того, чи чула дитина в родині складнопідрядні речення.
Неможливо від дитячої забавки «в ямку - бух!» перейти до розуміння тексту з підручника. Між цими подіями повинна лежати дорога, вимощена дитячими книгами, - зауважують дослідники.
У 2014 році вчені опублікували неймовірне дослідження про близнюків від 6 до 17 років - «Навчання читання покращує інтелект?».

2. Емпатія, розуміння інших
Читання допомагає дитині отримати емоційний досвід, з яким у реальному житті стикатися не обов'язково. Уміння зрозуміти точку зору іншого, його мотиви - дитина психологічно розвивається, поки їй читають.
Досліджень тут теж достатньо: у Кембриджі, наприклад, з'ясували, що художня література - якраз той засіб, який допомагає юнацтву прокачувати цей таємний м'яз - вміння співчувати та розуміти інших. А голландські вчені опублікували роботу, яка доводить: юні любителі чарівних світів більш чуйні та терпимі до інших. Завдяки читанню «Гаррі Поттера» діти з початкових і середніх шкіл змогли позбутися забобонів до маргіналізованих груп емігрантів чи переселенців.
Якщо говорити про модний нині емоційний інтелект, то читання художньої літератури забезпечує спеціальною лексикою для розмови про почуття, пошук себе і для співпереживання іншим.

3. Образне мислення
Схвильовані американські дослідники вивчили мозок дітей за допомогою МРТ, поки ті слухали запис розповідей і фонових шумів. Виявилося, ефект зовсім різний.
Під час читання мозок проявляє сильну активність в тих частинах, які пов'язані з розповідним розумінням і візуальними образами.
Причому, чим більш сприятливе середовище створили для дітей вдома (чим більше їм читали батьки), тим активніше відгукувався мозок на історії. Хоча дослідження проводили на дітях від трьох до п'яти років, та переваги читання відстежують і у старших слухачів.
Коли дітям розповідають про єдинорога, який скакав на хмаринці, дитина вмикає уяву: уявляє хмаринку, малює подумки єдинорога і навіть створює якусь схему його танцю. Для мозку є багато цікавої роботи.

4. Соціальний розвиток, управління увагою
Багато батьків і фахівці розповідають, наскільки нині зіпсувалися діти: труднощі з увагою, гіперактивність, кліпове мислення. Хоча, можливо, замість того, щоб нервувати, ми могли б просто взяти в руки книгу. Є наукові дані, які свідчать про сприятливий вплив батьківського читання на поведінку дітей. Воно допомагає знизити ризик розвитку проблем з увагою і гіперактивністю.
Експерти не цілком розуміють, чому це працює, але в них є кілька припущень. Наприклад, є версія, що спільне читання робить всіх щасливішим і дітям потрібно менше хуліганити, щоб привернути увагу дорослого. А той, у свою чергу, отримує більше радості від взаємодії, особливо коли в книжці хороший кінець. Інший варіант: у дітей краще розвивається соціально-емоційна сфера, тому що вони отримують якісь моделі поведінки в складних ситуаціях, інструментарій, нехай навіть у формі нової лексики, для вирішення своїх завдань. Розуміння, що не ти один сьогодні тупотів ногами й не тільки тобі важко всидіти в театрі, допомагає дитині контролювати свою поведінку.

5. Поліпшення пам'яті
Слухати, як батько, який час від часу намагається задрімати, читає про пригоди - важка праця. Не тільки тому, що весь час потрібно когось будити, а й тому, що потрібно утримувати в пам'яті всіх поганих персонажів, усі можливі шляхи порятунку (щоб підказати, якщо що), ну й події попередніх восьми томів. І ця праця не проходить для дитини даремно.
Взагалі, зв'язок пам'яті та читання вголос зафіксували в людей, які самі читали вголос. Вважають, що на пам'ять слухачів це впливає не менш позитивно.

6. Зняття стресу
Так, серед усіх занять, якими ми можемо порадувати дітей, читання - одне з найбільш чудових. Воно захоплює. Переміщує нас у просторі та часі. Дає змогу зупинятися та спілкуватися, сміятися та сумувати, обійматися або стояти на руках. А крім того, ви в процесі працюєте живою рекламою читання.





ЧИТАННЯ. ЙОГО КОРИСНИЙ ВПЛИВ ТА ЯК ДОПОМОГТИ ДИТИНІ ЧИТАТИ ШВИДШЕ
Давайте всі чесно відповімо на запитання: "Часто я читаю книгу заради задоволення чи саморозвитку?". В більшості з нас завжди не вистачає часу або знаходяться якісь інші справи і книга знову повертається на полицю.
Команда INTBOARD™ вирішила відповідально підійти до проблеми з книгами та аргументовано пояснити чому читата потрібно всім. А ще ми розповімо як навчити швидко читати дітей. В майбутньому вони будуть за це вдячні.
Існує безліч продуктів, медикаментів та вправ для покращення пам'яті та й на сьогоднішній день найефективнішим та найдешевшим є читання.
Читання живить мозок. Людей, які багато читають завжди можна пізнати по манері спілкування та шаленій кількості креативних ідей.
Найбільш помітний вплив від читання відбувається у відділі, пов'язаному з мовним сприйняттям, - лівої скроневої кори. Обробка письмового тексту - від букв до слів, від речень до тексту - активує нейрони, які починають передавати нову інформацію. Те ж саме відбувається і при сприйнятті усного мовлення, але сама природа читання змушує мозок працювати більше і краще.
Позитивний ефект від читання спостерігається впродовж певного часу. Одні тривають декілька хвилин, інші декілька днів.
Ви скажете, немає нічого дивного, що читання розвиває мовний відділ мозку. Але читання також стимулює відділ, відповідальний за моторику, - центральну борозну!
Справа в тому, що мозок - той ще актор. Коли ви читаєте про якусь фізичну дію, активуються нейрони, відповідальні за це діяння. Нехай ви і не скачете на коні, читаючи який-небудь вестерн, але ваш мозок поводиться так, немов це відбувається насправді.
Читання - користь для всього мозку, а не тільки для скроневої частки, задіяної при читанні.
Вчені прийшли до висновку, що мозок дітей почав перебудовуватися. Тому так важливо розвивати здатність до уважного, пильного читання. Виходить зачароване коло: без постійного тренування «читальних м'язів» мозок втрачає здатність керувати складними процесами, що забезпечують здатність до уважного читання. Звичайно, є дуже просте рішення: вимкніть телефон і комп'ютер, виділіть собі годину або дві і просто читайте!
Більш дорослій дитині легше пояснити користь від читання та невеличкими хитрощами посадити за книжку, а от що роботи з малими дітьми. Особливо коли вони читають погано (поки що) та соромляться.
Ми пропонуємо нескладні вправи, для батьків та вихователів дитячих садочків. Вони допоможуть вашій дитині навчитися швидко читати, а головне - зацікавлять книжками. В майбутньому Вам не змушувати дитину читати.
Вправа перша:
Завдання: за окремим фрагментом слова здогадатися, якою є його інша частина. Для цього потрібно написати 5-10 слів на паперових листках та розрізати їх на половинки. Перемішайте і запропонуйте дитині скласти з цих елементів слова. Вихователі можуть використати інтерактивну дошку, що значно спростить підготовку та підвищить ефективність уроку.
Вправа друга:
Ця вправа передбачає спільне читання дитини з дорослим. Оберіть сторінку з книги та відзначте початок тексту. Читайте його про себе, водячи рядками, які ви читаєте, пальцем. Завдання дитини - паралельно читати той самий текст, але вголос, слідкуючи за рухом вашого пальця. Таким чином дитина буде "підлаштовуватися" під швидкість вашого пальця - тобто вашого ритму читання. Якщо у вас єінтерактивна дошка, то вихователю не потрібно навіть підходити до дошки, роль пальця виконуватиме курсор мишки.
Вправа третя:
Виберіть текст, який дитина буде читати протягом однієї хвилини. Як тільки час спливе - скажіть "Стоп!". Позначте місце у тексті, на якому учень зупинився. Повторіть читання спочатку, знову засікаючи одну хвилину. За другим разом обсяг тексту буде більшим. Ця вправа дає змогу відразу побачити результат, і це надзвичайно мотивує учня ще більше удосконалювати свої навички читання.
Вправа четверта:
Дитина кладе руки на коліна, перед нею книга з текстом. Після вашої команди "Стрибок!" дитина починає читати. Команда "Зупинка!" - означає вимогу зупинитися, підняти голову, заплющити очі та кілька секунд відпочити. Після команди "Стрибок!" учень очима має знайти у книзі місце, на якому зупинився, та продовжити читання. Групові заняття також можна проводити коли у вас є інтерактивна панель. Можна збирати дітей перед нею невеликими групами і тренуватися.
Якщо ви хочете купити інтерактивну дошку, то до кінця березня для підписників нашої сторінки діє унікальна акція - інтерактивна дошка за ціною 18 999 гривень.
Ну от, ви дочитали статтю. Відчули позитивний результат від читання?)